Door op "Aanvaarden" te klikken, stemt u in met het opslaan van cookies op uw apparaat om de site-navigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.

10 tips om de tone of voice van je merk te bepalen

Nicolas Chartier
18/12/2023
5 min leestijd
De schreeuw van Edvard Munch met een emoji

Een consistente tone of voice is een essentieel onderdeel van elke sterke merkidentiteit. De tone of voice bepaalt hoe je communiceert met je doelgroep en heeft een grote invloed op hoe jouw merk wordt waargenomen.

Een goed uitgewerkte tone of voice geeft je merk een unieke persoonlijkheid en onderscheidt je van concurrenten, wat het gemakkelijker maakt om op te vallen. Bovendien schep je zo sneller een sterke emotionele band met je consumenten. Die voelen zich immers sneller aangetrokken tot merken die hen aanspreken op een emotioneel niveau, wat de kans vergroot dat ze herhaalaankopen doen en je merk aanbevelen aan anderen.

Het is daarom cruciaal om de juiste tone of voice te vinden die past bij jouw merkwaarden en doelgroep. Maar hoe kom je tot zo’n tone of voice? We tonen je de 10 belangrijkste tips om de tone of voice van je merk te bepalen.

1. Definieer je merkwaarden

Voordat je aan de slag gaat met het bepalen van de tone of voice, is het belangrijk om de kernwaarden van jouw merk duidelijk vastgelegd te hebben. Wat wil je uitstralen? Denk na over welke eigenschappen en waarden passen bij jouw producten of diensten en schrijf deze op.

2. Ken je doelgroep

Een goede tone of voice sluit naadloos aan bij de behoeften en interesses van je doelgroep. Doe onderzoek naar wie jouw klanten zijn, wat hun taalgebruik is en waar ze zich mee identificeren. Pas hier vervolgens je communicatiestijl op aan.

3. Bepaal het gewenste imago

Het imago dat jij wilt creëren voor jouw merk heeft invloed op de tone of voice. Wil je bijvoorbeeld toegankelijk en persoonlijk overkomen, of eerder een professionele en zakelijke indruk maken? Denk na over hoe jouw doelgroep jouw merk zou moeten ervaren en gebruik dit als leidraad voor je tone of voice.

4. Luister naar je klanten

Feedback van klanten kan erg waardevol zijn bij het bepalen van de tone of voice van je merk. Lees reacties op social media, reviews en e-mails goed door en kijk naar welke woorden en zinnen vaak gebruikt worden door jouw klanten. Dit kan helpen om beter aan te sluiten bij hun taalgebruik.

5. Experimenteer met verschillende stijlen

Het kan nuttig zijn om te experimenteren met verschillende schrijfstijlen voordat je de definitieve tone of voice bepaalt. Probeer bijvoorbeeld eens informeel en speels te schrijven, maar ook formeel en serieus. Kijk welke stijl het beste past bij jouw merkwaarden en doelgroep.

6. Maak een stijlgids

Een stijlgids is een handig document waarin je richtlijnen vastlegt voor het gebruik van taal in al je communicatie-uitingen. Hierin kun je bijvoorbeeld afspraken maken over woordkeuze, zinsopbouw, grammatica en het gebruik van humor. Zo zorg je ervoor dat alle content die je produceert consistent is in stijl.

7. Creëer persona’s of ijkpersonen

Ontwikkel fictieve personages die je doelgroep vertegenwoordigen. Dit noemen we persona’s of ijkpersonen. Denk na over hoe deze personages praten, reageren en communiceren. Dit kan niet alleen helpen bij het vormgeven van de gewenste tone of voice, maar ook bij het toepassen ervan. Het is soms makkelijker om je in te beelden hoe iemand zou praten (of net niet praten) dan om een stijlgids toe te passen.

8. Geef je tone of voice een naam

Door je tone of voice een naam te geven, wordt het makkelijker om er consistent mee te werken. Kies bijvoorbeeld voor 'vriendelijk en benaderbaar' of 'innovatief en visionair'. Door deze naam regelmatig te noemen binnen je team (of te hanteren voor al je briefings naar externe content writers), zorg je ervoor dat iedereen op dezelfde lijn zit.

9. Wees consistent … maar hou rekening met de context

Zorg ervoor dat al je communicatiekanalen - van een commerciële brochure tot informatief jaarverslag - dezelfde gekozen tone of voice hanteren. Let echter ook op de context en pas je tone of voice niet te star toe. De tone of voice van een informele post op je social media is bijvoorbeeld anders dan die van een formeel persbericht.

10. Evalueer en evolueer

Evalueer regelmatig of jouw gekozen tone of voice nog altijd aanslaat bij je doelgroep. Analyseer welke content goed werkt en welke minder goed ontvangen wordt. Pas indien nodig kleine aanpassingen toe om relevant te blijven of nog beter aan te sluiten bij de behoeften van jouw doelgroep.

Met deze 10 tips ben je goed op weg om de perfecte tone of voice voor jouw merk te bepalen. Onthoud dat het een proces is dat tijd en aandacht vereist, maar met de juiste inzet zal het zeker vruchten afwerpen.

Wil je ondersteuning bij het bepalen of toepassen van je tone of voice? Neem contact op met onze ervaren copywriters, we helpen je graag verder!

Vijf voorbeelden van een specifieke, herkenbare tone of voice

Om te illustreren wat een tone of voice juist is en welke impact die heeft op jouw merkidenteit, delen we hier vijf voorbeelden van merken met een heel uitgesproken tone of voice. Moet jouw merk hier ook zo ver in gaan? Natuurlijk niet. Een heel uitgesproken tone of voice kan immers ook beperkend en tijdrovend zijn, en kan zelfs een deel van je doelgroep afstoten.

1. Coolblue

Coolblue hanteert misschien wel de meest opvallende tone of voice op de Nederlandstalige markt. Hun informele en humoristische toon maakt het vaak frustrerende proces van online shoppen veel luchtiger en aangenamer. Werkelijk overal plakken ze woordgrapjes op. Jammer genoeg lijken ze nog niet de juiste copywriter gevonden te hebben om al die grapjes te hertalen.

2. Netflix

Netflix kiest op zijn sociale media voor een uitgesproken tone of voice, die zo informeel is dat je hem gerust slordig mag noemen. Leestekens en hoofdletters laten ze bijvoorbeeld regelmatig achterwege.

3. Lotus Bakeries

Het Belgische Lotus Bakeries is uitgegroeid tot een moderne, internationale mastodont met een jaarlijkse omzet van meer dan 800 miljoen euro, maar daar merk je niets van in hun communicatie. Hun tone of voice is erg huiselijk en gezellig en lijkt bijna op spreektaal. Zo benadrukken ze hun ambachtelijke, lokale merkidentiteit.

4. Ecover

Het Belgische Ecover specialiseert zich in ecologische schoonmaakproducten, en beklemtoont zijn duurzame positionering met een zeer directe, transparante en frisse tone of voice, die niet terugdeinst voor een activistische ondertoon.

5. Bicky Burger

Bicky Burger prijst zijn frituursnacks steevast aan met een stoere tone of voice die gebruik probeert te maken van jongerentaal. Het merk schurkt daarbij vaak opzettelijk tegen de grenzen van het fatsoen aan, en gaat daar soms ook – opzettelijk of niet – over.

Een freelance copywriter nodig?

Onze freelance copywriters staan klaar om je te helpen met je volgende opdracht. Of je nu boeiende webteksten, pakkende advertenties, informatieve brochures of meeslepende artikelen nodig hebt, we hebben de juiste woorden om je boodschap over te brengen.