Door op "Aanvaarden" te klikken, stemt u in met het opslaan van cookies op uw apparaat om de site-navigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.

Jaarverslag schrijven

Jaarverslagen zijn een wettelijk verplicht nummertje. Maar daarom hoef je jouw lezers niet murw te slaan met cijfers. Grijp de gelegenheid aan om je waarden en ambities in de verf te zetten met ronkende copywriting.

Breng je bedrijf tot leven

Hoe je iets zegt, is even belangrijk als wat je zegt. Een zorgvuldige woordkeuze maakt een groot verschil in de perceptie van je resultaten, visie en ambitie.

Je jaarverslag geeft niet alleen de resultaten van je bedrijf weer, het weerspiegelt ook de persoonlijkheid. Wie heeft ooit beweerd dat een jaarverslag pure ernst moet zijn? Als jouw bedrijf speels of avontuurlijk is, dan mag je jaarverslag dat ook zijn.

Verrijk je jaarverslag daarom met boeiende storytelling en intrigerende koppen. Wissel krachtige cijfers af met interessante case studies of inspirerende interviews. Toon wat jullie zo uniek maakt.

Heldere jaarverslagen

Investeerder Warren Buffet heeft heel wat jaarverslagen en rapporten gelezen in zijn carrière. Toch heeft zelfs hij er nog altijd moeite mee. “Al te vaak slaag ik er niet in te ontcijferen wat er juist gezegd wordt”, schrijft Buffet hierover in het voorwoord van A Plain English Handbook. “Of erger nog, moet ik besluiten dat er helemaal niets gezegd wordt.”

Wil je zelf een jaarverslag schrijven? Hou het dan zo concreet mogelijk, met transparante feiten verpakt in heldere zinnen. Dat is niet altijd makkelijk. Het kan daarom helpen om je teksten te onderwerpen aan de volgende tests:

De ‘Tegengestelde’-test

“Wij zijn fair, ambitieus, innoverend”. Zou een bedrijf ooit beweren dat ze onfair, lui of imiterend zijn? Als je omschrijvingen de ‘tegengestelde’-test niet doorstaan, laat je ze beter achterwege.

De ‘Uiteraard’-test

In veel jaarrapporten staan zinnen als “We hebben naar de behoeften van onze consumenten geluisterd” of “De afwerking van product X valt op door het oog voor detail”. Stel jezelf daarom de vraag of je een bepaalde bewering mag verwachten van elk degelijk bedrijf. Is het antwoord “Uiteraard”? Dan verwoord je het beter anders.  

De ‘Bewijs het’-test

Jezelf ‘toonaangevend in je sector’ noemen of een bedrijf dat ‘een duidelijke meerwaarde biedt’ mag zeker, zolang je die beweringen ook staaft met feiten. Zoniet bereik je vaak het tegenovergestelde effect.

Wil je helemaal zeker zijn van een helder, aantrekkelijk jaarverslag? Schakel dan een van onze copywriters in.

Zet de puntjes op de i

Je jaarverslag zal helemaal binnenstebuiten gekeerd worden door je lezers. Als details er ergens toe doen, dan is het hier wel. Zorg dus dat alles juist zit. Niet alleen je cijfers, maar ook je copywriting. Laat je jaarverslag daarom grondig nalezen voor je het publiceert, of vraag ons om een eindredactie.