Persberichten
Persbericht: uw boodschap van algemeen nut
Geen geloofwaardiger forum om uw boodschap te verspreiden dan de pers of media. U weet dus wat u te doen staat: schrijf een persbericht en zorg dat het gepubliceerd wordt! Klinkt eenvoudig? Dat is het niet. Goede persberichten vereisen expertise en gepubliceerd raken is mogelijk een nog grotere uitdaging. Met goede copywriting is dit in ieder geval hét medium om top of mind te worden met maximaal bereik.
Persberichten: per definitie voordelig
Persbericht, het woord zegt het zelf: een bericht dat de pers haalt en dus gelezen wordt als waardevolle informatie. Bij persberichten primeert de nieuwswaarde, in tegenstelling tot een advertorial, waar de commerciële boodschap overheerst.
Om u uit te leggen wat persberichten voor u kunnen doen, volstaat het om twee voordelen op te sommen:
- De aard van het medium: heel wat pers biedt u toegang tot tienduizenden potentiële klanten.
- Gratis reclame: voor de publicatie van een persbericht betaalt u in principe niets, behalve de inspanning om een beklijvende, relevante en nieuwswaardige boodschap neer te pennen.
Deze twee kenmerken illustreren de waarde van een persbericht als hyper-doeltreffend instrument.
Van standpunt tot overtuigend nieuwsfeit
Dat een standpunt of feit in een persbericht wordt verwoord, maakt het nog niet tot een nieuwsfeit. De relevantie van uw boodschap is voor u evident: u bent er dagelijks mee bezig. Dit geldt niet voor uw publiek. Het komt erop neer uw boodschap zo te schrijven dat ze de journalisten overtuigt van haar nieuwswaarde. U wedijvert dus met nieuwsberichten om de goedkeuring van kritische redacteurs. Daarna beoogt u een zo gunstig mogelijk onthaal bij het brede publiek. Twee partijen om rekening mee te houden dus. Het Teksthuis heeft een brede expertise in journalistiek en redactie. U kunt er vanop aan dat we weten wat journalisten én publiek willen lezen!
Een helder persbericht verzoent tegenstrijdige belangen
Als onderdeel van uw marketingcommunicatie is het doel van uw persbericht duidelijk: bekendheid vergroten, uw positie verstevigen of een activiteit aankondigen. De tussenpersoon, lees ‘journalist’ of ‘redacteur’, heeft een ander doel. Hij wil nieuws verspreiden dat zoveel mogelijk mensen beroert. Geef dus een boodschap met concrete nieuwswaarde. Doe dit helder, duidelijk en met de juiste woordkeuze. Zo vermijdt u inmenging van de journalist en behoudt u maximale controle.
Contacteer Het Teksthuis. Onze copywriters laten de enorme troeven van dit medium optimaal in uw voordeel werken.
Meer weten of een vrijblijvende offerte?
Van horen zeggen
Nicolas is een buitengewone copywriter die er altijd in slaagt de juiste woorden te vinden, zelfs onder de druk en de deadlines die we kennen in reclamebureaus. Bovenal is hij een creatieveling, boordevol ideeën en met een uitgesproken mening.
Nicolas is één van de meest efficiënte copywriters met wie ik tot dusver heb mogen samenwerken. Of het nu de hardste B2B of de zachtste B2C betreft, hij kan elke briefing omzetten in vlotte en aantrekkelijke copywriting.
Gepassioneerd door online en new media, is Nicolas een van de weinigen die de specifieke behoeften van zijn klanten niet alleen perfect begrijpt, maar ze ook nog eens in een concrete, webgerichte aanpak kan vertalen!