Door op "Aanvaarden" te klikken, stemt u in met het opslaan van cookies op uw apparaat om de site-navigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.

Persbericht

Geen geloofwaardiger forum om je boodschap te verspreiden dan de media. Maar zomaar een persbericht schrijven volstaat niet om gepubliceerd te worden. Om je kansen te verhogen, heb je een persbericht nodig dat is opgesteld volgens de regels van de kunst.

De enorme ROI van persberichten

Heel wat media bieden je toegang tot tienduizenden lezers en potentiële klanten. Nochtans – en in tegenstelling tot bijvoorbeeld een advertorial – hoef je voor de publicatie van een persartikel helemaal niets te betalen. Het enige wat je nodig hebt, is een persbericht met voldoende nieuwswaarde, dat is opgesteld volgens de regels van de kunst. De ROI van een persbericht kan daardoor erg hoog zijn.

De win-win van een persbericht

Met je persbericht kan je verschillende doelen voor ogen hebben: de bekendheid van je merk of product vergroten, een lancering of evenement aankondigen. De redacteur of journalist die je persbericht zal ontvangen, wil echter iets helemaal anders: nieuws verspreiden dat zoveel mogelijk mensen beroert. Een goed persbericht moet beide doelen dienen.

Op maat van journalisten

Jij wil uiteraard graag dat er zoveel mogelijk uit jouw persbericht wordt overgenomen. Daarom moet je persbericht niet alleen nieuwswaardig zijn, maar ook op maat van journalisten. Die hebben het namelijk altijd erg druk. Bespaar hen tijd en moeite door je persbericht hapklaar aan te leveren, met een interessante kop, een leuke quote en duidelijke alinea’s die ze met wat knip-en-plakwerk zo kunnen overnemen.

Taalfouten zijn dodelijk

Taalfouten werken als een rode lap op een stier bij journalisten. Ze komen amateuristisch en knullig over, net het omgekeerde van wat je wil uitstralen met je persbericht. Bovendien bezorgen taalfouten journalisten meer werk, en jij wil hen net tijd besparen. Lees je persbericht dus altijd uitgebreid na. Of beter nog: laat het corrigeren of opstellen door een professional.

Kies voor journalistieke ervaring

Een goede copywriter schrijft altijd met zijn doelgroep voor ogen. In het geval van een persbericht, zijn er echter twee doelgroepen: de lezer van het persartikel, en de journalist die het zal opstellen. Een copywriter met journalistieke ervaring of een journalistieke opleiding (of nog beter, beide!) weet hoe hij beide doelgroepen kan verleiden. De copywriters van Het Teksthuis kennen het reilen en zeilen op persredacties uit eerste hand, en vormen daarom jouw beste garantie op een succesvol persbericht.