Door op "Aanvaarden" te klikken, stemt u in met het opslaan van cookies op uw apparaat om de site-navigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.

Zwembad en pooltafel als HR-strategie

Redacteur: Nicolas Chartier
Dit interview verscheen op Bloovi, het online platform voor de digitale sector.

Photo by Bloovi

De Belgische network inventory tool Lansweeper groeit jaarlijks met 40 tot 50%, en daar lijkt de komende jaren niet snel verandering in te zullen komen. Lansweeper moet daarom snel getalenteerde medewerkers aantrekken. Managing director Bart Maes gebruikt hier een verrassende techniek voor: arbeidsvreugde. “Als mensen hier niet graag werken, dan ervaar ik dat als een persoonlijk falen.”

Bart Maes,CEO Lansweeper

Lansweeper begon zeven jaar geleden als een hobbyprojectje van system administrator Geert Moernaut, maar telt intussen meer dan 20.000 klanten, waaronder grote vissen als het Amerikaanse leger, de NASA en Sony. Lansweeper analyseert automatisch bedrijfsnetwerken zodat IT-beheerders sneller en makkelijker het overzicht kunnen behouden. Momenteel zijn er 20 medewerkers aan de slag in Lansweepers nieuwe kantoorgebouw aan de rand van Dendermonde. Vooraleer we met het interview starten, wil managing director Bart Maes ons een rondleiding geven. Te beginnen met het binnenzwembad.

Ballen in bedrijfskleuren

“Veel medewerkers trekken voor of na het werk graag een baantje”, legt Bart uit. “Er zijn er ook heel wat die samen zijn beginnen lopen. Dan is het leuk om achteraf nog even in het zwembad te springen.” Verder verwent Lansweeper zijn medewerkers met een groot zonneterras, een tuin, twee kickertafels, een curlingtapijt en binnenkort ook een pooltafel (Bart: “met biljartballen in de bedrijfskleuren!”). Maar het meest geliefd onder de medewerkers is volgens Bart de bedrijfsbarbecue.

“We steken die regelmatig aan. Op vrijdag nodigen we iedereen uit om even te blijven en een pintje te drinken. In het begin kwamen onze medewerkers dan snel even wat drinken en daarna begonnen ze aan hun vrijdagavond. Maar nu zien we steeds vaker dat mensen hun vrijdagavond vrijhouden om op het werk te blijven plakken tot 12 uur ’s nachts.”

Enjoyment als bedrijfswaarde

Die leuke sfeer is geen toeval. Bart heeft 14 jaar ervaring achter de rug in een groot marktonderzoeksbureau. “Dat bedrijf draait goed en levert een kwaliteitsvol product af. Maar op menselijk vlak liep het daar fout. Daarom heb ik er hier bij Lansweeper een topprioriteit van gemaakt.”

“Twee jaar geleden zijn we gaan samenzitten om bedrijfswaarden op te stellen die door heel het bedrijf gedragen werden. Uiteindelijk kwamen we tot vier grote bedrijfswaarden: Creativity, honesty, efficiency en enjoyment. We hechten oprecht veel belang aan dat laatste. Als mensen hier niet graag werken, dan ervaar ik dat als een persoonlijk falen.”

In alle openheid

Maar enjoyment houdt volgens Bart veel meer in dan louter plezier aan de kickertafel. Bart:

“Onze medewerkers moeten voldoening vinden in hun job. Uiteraard moeten ook wij eentonige projecten uitvoeren, maar die proberen we over iedereen te verdelen en waar mogelijk te automatiseren.”

“We hameren er ook voortdurend op dat dit een open structuur is”, valt sales manager Maarten Saeys in. “Ook al ben je hier nog maar een maand, toch verwachten we jouw input en je frisse kijk op de dingen. Dat hangt ook samen met de waarde honesty. Als hier iemand nieuw aan de slag gaat en we voelen dat het niet goed zit, dan gaan we dat geen maanden laten aanslepen of achter de rug praten. Nee, we nemen die persoon apart en vragen hem of haar wat er niet goed zit. Meestal kunnen we het probleem dan meteen aanpakken en komt die persoon dan toch op zijn pootjes terecht.”

Maarten haalt een voorbeeld aan van een nieuwe medewerker die recent ontslaan is. “Iedereen zegt hier rechtuit wat hij denkt, maar we delen ook al eens een steekje uit. Die medewerker kon niet goed om met die losse sfeer. Op zo’n moment passen we de sfeer niet aan, maar moet de medewerker gaan. Die persoon begreep dat perfect, het was een heel positief exitgesprek. En onze medewerkers stellen dat ook op prijs.” 

De waarheid achter het cliché

Kost het veel moeite om die bedrijfscultuur te onderhouden, wil ik nog weten. Volgens Maarten minder en minder. “Een goed voorbeeld zijn onze bedrijfsfeestjes. Vroeger staken Bart en ik daar behoorlijk wat tijd in. Maar toen kwamen medewerkers plots spontaan met voorstellen af. Die voorstellen waren volledig uitgewerkt, en vaak tien keer beter dan wat wij tot dan toe in elkaar hadden gestoken. Zij zetten de bedrijfssfeer dus verder, zonder dat wij er iets voor hoeven te doen. Het is een cliché hé, maar het klopt wel: uiteindelijk draait alles om je personeel.”

Lansweeper zoekt

Wil jij graag meebouwen aan de rooskleurige toekomst van Lansweeper (en tijdens de lunchpauze een baantje zwemmen in hun zwembad)? Heb je een achtergrond in sales, programmatie, support of een van de andere richtingen op deze vacaturepagina? Aarzel dan vooral niet om je kans te wagen!

Een freelance copywriter nodig?

Onze freelance copywriters staan klaar om je te helpen met je volgende opdracht. Of je nu boeiende webteksten, pakkende advertenties, informatieve brochures of meeslepende artikelen nodig hebt, we hebben de juiste woorden om je boodschap over te brengen.