Freelance copywriter nodig? Met deze 5 tips vind je altijd de juiste!
Freelance copywriters genoeg, maar hoe vind je de witte raaf die de perfecte copywriting uit zijn toetsenbord weet te schudden voor jouw merk, jouw bedrijf en jouw doelgroep? Met deze vijf tips vind je altijd de freelance copywriter die jij nodig hebt.
Je hebt te hard getimmerd aan je merk om er ondoeltreffend over te communiceren. Maar misschien heb je hier nu even geen tijd voor, of heb je de kennis niet in huis om teksten te produceren die ervoor zorgen dat klanten met hun kredietkaart in de hand aan komen rennen. Op zo’n momenten heb je een freelance copywriter nodig. En liefst een die perfect bij jouw merk past. Maar hoe kies je de juiste? Makkelijk, met deze tips.
Tip 1: Zoek de juiste match
De ene freelance copywriter is de andere niet. Sommige copywriters blinken uit in webteksten, andere kunnen dan weer als geen ander een persbericht schrijven, een brochure of microcopy voor je app. Daarnaast heeft niet elke freelance copywriter affiniteit met jouw sector of doelgroep. Aarzel daarom niet naar zijn ervaring te vragen of recente projecten te bekijken.
Naast ervaring is de befaamde ‘klik’ tussen klant en freelancer minstens even belangrijk. Er bestaan efficiënte formules om copywriting te schrijven, maar het blijft een creatief beroep gebaseerd op emoties en mensenkennis. Kies dus een freelance copywriter die op jouw golflengte zit en bij wie jij je goed voelt.
Tip 2: Vraag referenties
Durf naar referenties te vragen. Een ervaren freelance copywriter heeft al voor tal van klanten geschreven en zal je normaal gezien met plezier doorverwijzen naar vroegere of huidige klanten.
Kan een copywriter je geen referenties geven? Dan betekent dat meestal dat hij onervaren is of niet veel tevreden klanten heeft.
Tip 3: De perfecte briefing voor je freelance copywriter
Achter elke straffe tekst schuilt een straffe briefing. Als je voor het eerst met een freelance copywriter werkt, stel je in deze briefing best je bedrijf zo uitgebreid mogelijk voor: welke producten en diensten bieden jullie aan, wat is jullie visie, wie zijn jullie klanten en doelgroepen … Het kan zeker ook geen kwaad om bestaand marketingmateriaal mee te geven, zodat de copywriter een beeld krijgt van de stijl en tone of voice van je merk.
Ook als je al meerdere keren met je copywriter hebt samengewerkt, vertel je best telkens waar de tekst zal verschijnen, en bovenal, wat je ermee wilt bereiken. Zo bestaan er zes tekstdoelen:
- Informeren
- Instruëren
- Opiniëren
- Overtuigen
- Activeren
- Amuseren
Vergeet tot slot niet mee te geven op welke zoekwoorden je wil scoren als het om digitale copywriting gaat. Je wil immers toch dat je prachtige nieuwe teksten gevonden worden?
Tip 4: Gun je freelance copywriter creatieve vrijheid
Je freelance copywriter alle informatie geven die hij nodig heeft om zijn werk goed uit te voeren, is absoluut noodzakelijk. Maar eens je jouw tekstschrijver volledig hebt gebriefd, is het tijd om een stapje terug te zetten. Zo geef je de copywriter de creatieve vrijheid om te doen waar hij goed in is: belachelijk sterke teksten schrijven. Blijf je in deze fase micromanagen, dan riskeer je zijn creativiteit te versmachten.
Bijsturen kan je achteraf nog altijd. Een goede freelance copywriter staat immers altijd open voor:
Tip 5: Feedback
Ga ervan uit dat de eerste versie copywriting niet 100 % perfect zal zijn. Copywriters kunnen je gedachten niet lezen. Als je de voorgaande tips goed hebt opgevolgd, zou het aantal aanpassingen echter behoorlijk klein moeten zijn.
Een ervaren freelance copywriter zal gelukkig altijd openstaan voor je feedback. Goede copywriters houden hun ego uit het schrijfproces en zullen je feedback verwelkomen als constructieve kritiek. Het loont daarom de moeite om vooraf te vragen of er feedbackrondes mogelijk zijn. Doet een kandidaat hier moeilijk of vaag over, dan weet je genoeg.
Probeer je feedback zo duidelijk mogelijk te formuleren. “Ik vind het niet leuk/vlot/sexy” is niet specifiek genoeg. Vertel wat je wél goed vindt, en wat er volgens jou mis is met de delen die je minder bevallen.
Bonustip: Van evalueren kan je leren
Goede copywriting leest niet alleen vlot weg. Goede copy moet aanzetten tot actie. En die acties kan je meten.
Heeft je nieuwe copywriting je meer leads opgeleverd? Is je clickthrough-rate gestegen? En hoe staat het nu met de conversie van je landing page? Aarzel niet om deze en andere resultaten te meten. Zo weet je pas écht of je de juiste freelance copywriter te pakken hebt.