Door op "Aanvaarden" te klikken, stemt u in met het opslaan van cookies op uw apparaat om de site-navigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.

Brochures en leaflets

Brochures en leaflets hebben een oubollig imago gekregen in deze digitale tijden. Laat je daar vooral niet door misleiden. Met behulp van de juiste copywriting blijft een brochure of leaflet een bijzonder krachtige marketingtool.

Waarom brochures nog steeds relevant zijn

Die arme brochure. Ze wordt verminkt door amateur-grafische ontwerpers. Ze bevat veel te veel tekst in totaal verschillende schrijfstijlen, bijeen geschreven door een bont allegaartje aan product en sales managers. En ze wordt uiteindelijk haastig bekeken en weggegooid. Zo’n lot verdient niemand, toch?

Brochureteksten worden vaak met minder zorg opgesteld dan andere marketingteksten, zoals webteksten of direct mailings. Terwijl ze wel degelijk grote troeven te bieden hebben:

  • Brochures zijn budgetvriendelijk

Een brochure met enkel je sterproducten of -diensten en een verwijzing naar je website, is veel goedkoper én doeltreffender dan een volledige catalogus.

  • Brochures gaan langer mee

In vergelijking met online marketingtools zijn brochures minder vluchtig. Je kan ze over een langere periode gebruiken en ze worden langer gebruikt of zelfs doorgegeven door prospecten.

  • Brochures zijn makkelijk te verdelen

Je kan brochures verdelen op de meest uiteenlopende strategische locaties, meegeven aan klanten of prospecten op beurzen, meesturen met je producten enz.

Brochures zijn makkelijker te lezen

Webteksten worden voornamelijk gescand, een brochure wordt gelezen (met wat geluk zelfs meermaals).

Brochures en leaflets die iedereen wil lezen

Een goede brochure kan efficiënter zijn dan een succesvolle verkoper op zijn beste dagen. Waarom? Omdat lezers, in tegenstelling tot tijdens een salesgesprek, niet op hun hoede zijn. Hun stekels staan niet op. Ze hebben tijd over, snakken naar afleiding en nemen er dus even jouw brochure bij. Die kans mag je niet laten liggen.

Hoe? Met krachtige, overtuigende copywriting. Copywriting die inspeelt op behoeften, die unieke troeven bondig en glashelder weet uit te leggen en die tegenstribbelingen vakkundig weerlegt. En dat allemaal in een vlotte tekst die leuk is om te lezen. En als het even kan, met enkele aantrekkelijke afbeeldingen om het geheel af te werken.

6 tips voor een succesvolle brochure

1. Een onweerstaanbare headline

Beeld je in dat je brochure tussen tientallen andere brochures ligt. Hoe zorg je ervoor dat de jouwe er meteen tussenuit springt? Een slimme headline, eventueel ondersteund door een krachtig beeld, is goud waard.

2. Beperk je tot één product of dienst

Door je brochure vol te proppen met gedetailleerde informatie over al je producten of diensten, zaai je enkel verwarring.

Je brochure zal veel meer impact hebben als ze de focus legt op één product of dienst. Wil je vijf producten in de schijnwerpers plaatsen? Maak dan voor elk een aparte brochure.

3. Stop er emotie in

Maak gebruik van de extra ruimte in een brochure om emoties aan te spreken. Laat je copywriter zijn ding doen en prikkel het verlangen van je doelgroep.

4. Vermijd productbeschrijvingen

Brochures of leaflets zijn geen catalogen. Vermijd de kenmerken van je product te beschrijven, maar bespreek eerder de voordelen die deze kenmerken opleveren.

5. Hou het luchtig

Vermijd lange, zware paragrafen. Voorzie voldoende witruimte, gebruik tussentitels en wissel doorlopende tekst af met opsommingen en afbeeldingen.

6. Laat je brochure nalezen

Een grondige correctie van je brochure is de laatste stap die al te vaak wordt vergeten. Vermijden dat je brochure inhoudelijke of spellingsfouten bevat, is nochtans essentieel. Want eens je brochure gedrukt is, is er geen weg meer terug.